Att vara Stolt Svensk, Svenska

Veckans ämne i Söndagsutmaningen blev “Att vara stolt svensk”. Det vill säga patriotism – att känna stolthet och kärlek till sitt land… att ha de blå-gula färgerna i sitt hjärta… att kunna känna viljan att gå ut i krig och försvara sin nation, att vara beredd att dö för sina landsmän om så skulle behövas.  Nej, det är inte riktigt min kopp thé.

Jag är stolt över många saker här i livet. Eller, ja… många och många. Jag är stolt över vissa saker. Jag är stolt över min skicklighet som fotograf, över min förmånga att bända ord som jag vill… jag är stolt över min syster som har tagit sig igenom en tuff utbildning och jobbar som polis. Jag är stolt över min son och hur snäll och omtänksam han är. Men att känna stolthet över var jag råkar vara född? Kom igen nu. Det är som att vara stolt över att vara  lång eller snygg – det är bara nånting som händer! Fysiska attribut beror på vilka genetiska pusselbitar som passar ihop – födelseort beror på var din morsa råkar vara då det är dags att föda. Det är inget att vara stolt över! Oavsett i vilket land du bor! Undantaget jag ser är då man har flytt sitt födelseland för att söka sig till ett bättre liv, kämpat för att komma till ett nytt ställe där man kan bo och leva utan att frukta för sitt liv. Då kan ni gott vara stolt – ni har åstadkommit någonting.

Ibland blir jag stolt över att vara Svensk… då vi som folk gör nånting som spelar roll, t.ex. om man internationellt kämpar för jämställdhet eller för mänskliga rättigheter, eller yttrandefrihet… men det har varit lite dåligt på den fronten på sista tiden. Att ha en regering som gör sitt bästa för att demontera alla sociala skyddsnät och att kasta ut sjuka människor i ett arbetsliv som de inte kan hantera inspirerar inte direkt varken stolthet eller kämpaglöd för sin nation.

Sluta gömma er bakom svenska flaggan och tomma ord.  Intressera er, engagera er och organisera er för att göra nånting för att förbättra världen och ert land. DÅ kan ni vara Stolta Svenskar.

“Ask not what you can do for your country… ask what your country DID to you.” – KMFDM – Dogma

4 Responses to “Att vara Stolt Svensk, Svenska”

  1. Klokt och tankvärt. Om än jag inte håller med dig i det politiska just…!

Leave a Reply

