En konsert jag aldrig glömmer, Svenska

Till skillnad från många andra i min egen ålder, så var jag aldrig speciellt intresserad av att gå på konsert då jag var yngre. Det var alltid nångonting som hindrade mig från att faktiskt ha lust – oftast var det tanken på hur mycket folk det skulle vara eller att det helt enkelt hände för långt bort. Det är en av anledningarna till att jag inte har jättemånga konsertminnen att luta mig tillbaka på för en sån här utmaning. De andra deltagarna kan ni hitta här: John, Trollbottom & Miss Minnalainen

Trots min långsamma start så har jag ändå lyckats samla på mig en bunt fina minnen och fantastiska upplevelser framför en scen, och när jag försöker välja ut en spelning att skriva om så är det många som trängs i huvudet.

I slutet av 2010 så skulle ett band från lilla Luleå ha releasefest för sin nya skiva “A view from the end of the world.” Machinae Supremacy hade spelat in och släppt skivor förut, och deras releasefester brukar alltid locka de infödda metalfansen, och ibland några långresanden från Finland. 2010 var dock året som en bunt människor slog sig samman och bestämde sig för att nu jävlar var det deras tur. Under ledning av en stackars föredetta Lulebo som nuförtiden bor i Umeå så organiserades det en liten meetup av fans. Det kom människor från Finland, södra Sverige, Norge… ja, hela skandinavien. Lyckades tillochmed locka dit en kille från Birmingham, England.

Innan spelningen började så samlade vi alla på en pub i Luleå, där vi kunde sitta och ta det lugnt, lära känna varandra och snacka lite skit över en öl eller whiskey. Trots lugnet på ytan så märktes det att folk var spända och förväntansfulla – många av deltagarna hade aldrig sett bandet live förut, trots att de varit trogna fans sedan början av 2000-talet. Will, killen från Birmingham såg nästan lite sammanbiten ut, och när han pratade så var det en blandning av nervösa skratt och förväntansfulla tankar om vilken setlist som skulle spelas, eller om han faktiskt skulle få träffa bandmedlemmarna efteråt. När klockan började dra sig mot öppningsdags, så samlade vi alla våra tankar och började promenera mot Kulturens hus, där spelningen skulle vara. Lokalen som de använder är ganska liten, så folket brukar få stå där och armbågas lite för att rymmas, men när vi väl var där så var stället nästan tomt. Jag vallade in mina små får till garderoben, visade var baren låg och sedan gav jag mig in för att leta reda på bandet. Efter lite telefonerande fram och tillbaka så lyckas jag hitta dem backstage, där Jonne sitter med sin tjej och försöker slappna av. Karln ser nästan löjligt nonchalant ut där han sitter på en väska och leker med sin motivlackade gitarr. I samma rum sitter även Nicke, den nya trummisen. Så vitt jag vet så är det här hans första spelning och även han ser lite lätt nervös ut, även om jag egentligen inte känner honom nog bra för att vara säker.

Vi småpratar fram och tillbaka om hur det ska gå, vilka låtar som ska spelas osv. Jag ursäktar mig efter ett tag och går en runda för att hitta igen de övriga. Träffar på Gordon bakom scen där han står och ser lite förbryllad ut. Visar sig att han försöker hitta batterier till någon grunka som jag inte minns vad det är, så jag lämnar honom och knallar vidare. Träffar på tjejen som är Kulturens hus representant och ser till att hon fixar ut vatten scen så killarna slipper dö av uttorkning mitt i sin spelning – ett ganska snopet sätt att avsluta sin karriär. När jag väl letar mig tillbaka till rummet jag tidigare lämnade, så har resten av bandet också letat sig dit. Småpratar fram och tillbaka en stund, ända tills klockan är några minuter efter spelningen skulle startat. När det är dags för grabbarna att gå på scen, så letar jag mig ut till den övriga publiken som nu börjat tätna ordentligt. Hittar igen mina nyfunna vänner  i publiken, och riktigt ser hur jävla spända de är. Glada, entusiastiska, förväntansfulla och lite otåliga. Nickar lite åt Will, och mimar -“You won’t be dissapointed”, då jag vet att han kommer få en hel del av sina önskningar uppfyllda om bara några minuter. Som vanligt har jag kameran med mig för att ta bilder, så jag går igenom mina grejor och ser så att allting är som det ska.

Bara några sekunder efter jag är klar med min utrustningskoll så hör jag första tonerna i introslingan börja spelas upp i högtalarna. Scendörren öppnas och Nicke kommer ut, tätt följt av resten av bandet. Minen i ansiktena hos människorna som rest hundratals mil för att se den här spelningen är nära extatisk. Tänk att mina vänner som jag snackat film med i nästan femton år kan inspirera sån entusiasm. När första tonerna ljuder i salen, så glömmer jag helt bort min kamera och rycks med i musiken som jag alltid gör. Gåshud längst hela kroppen, och inga andra tankar i huvudet än att bara njuta och sjunga med.

När spelningen är över letar jag reda på Will för att slussa honom backstage, men vi hinner knappt så långt före det är dags att gå till efterfesten. Jag hinner iallafall presentera honom för Jonne och Robert, och när vi väl sen kommer till Heroes där efterfesten är så finner de varandra för en hel del snack. Själv så avrundar jag ganska tidigt, har varken möjlighet eller lust att festa.

Det var som vanligt en helt fantastisk kväll, men det som gör att jag väljer att skriva om den här konserten över någon annan är på grund av pratstunden jag hade med Will några veckor senare över skype då Machinae Supremacy påannonserat sin europaturne där de bland annat ska besöka Birmingham. Jag frågar Will om det känns surt att ha spenderat så mycket pengar på att åka dit, när han bara kunde väntat nån månad för att få se ett av sina favoritband i sin egen hemstad istället, och han svarar:

“No, hell no. It was worth every penny I spent on it, and it was a memory for life. I got to meet a whole bunch of new people, and got introduced to the band and had a beer with them… do you think I’d trade that away for mere money, man?”

Foto: Erik ByströmFoto: Erik Byström

One Response to “En konsert jag aldrig glömmer, Svenska”

Leave a Reply

