Fototriss #138, Svenska

Nu var det dags att tävla lite i FotoTriss igen! Vill försöka vinna ett stativ. Den här gången är temat “Ljus”, nånting som de flesta fotografer borde ha koll på, kan man tycka. Mina bidrag har i övrigt ingen röd tråd den här gången, men jag är förhållandevis nöjd med resultatet iallafall.

“Då elden falnat så kom den enda värmen i rummet från den illröda glöden, och ljuset från eldstaden hade falnat till ett dämpat sken.”

Grön eld är en glas-staty som står utanför järnvägsstationen i Umeå, och under 2005 års Ljustfestival så belystes den med olikfärgat ljus.

“Jag älskar att stå på scen, ty i strålkastarljuset så blir världen mindre och enklare… och så slipper jag svara i telefon.”

26 Responses to “Fototriss #138, Svenska”

  1. Vilken läcker mittenbild – underbart ljus i den.
    Ha en strålande vecka , sjuk förra vecka så jag hamnade lite efter ….

  2. Men pärskans rackarns, jag lyckades lägga dit fel bild! Korrigerar asap!

    • …eller nä, jag orkar baske mig inte det. Lovade min fru att inte använda bilden på glas-statyn, men nu hamnade den där ändå. Om ni hittar mitt lik under nästa vecka så vet ni att det blev för mycket för henne!

  3. Gillar bilder i mitten.

  4. Grön Eld är aldrig fel, den är vacker och hustrun får tänka att det är inte bara Umeå-bor som deltar i trissen. Alltså är det många som kommer njuta av den nu. :) Fin triss, Jocke.
    Tack för din fina kommentar. :)

    • Jag misstänker snarare att hennes poäng var att hon ville använda sina bilder på’n, och att jag inte skulle paja’t genom att göra det före henne. ;)

  5. Och då menar jag första kommentaren. ;)

  6. Jättesnygga bilder. De två översta är riktiga höjdare.

  7. Snyggt, andra bilden är fin men en förklaring till vad den föreställer hade vart kul.

    • Andra bilden föreställer en förhållandevis stor glas-staty som står utanför järnvägsstationen i Umeå. “Grön eld” är namnet, och under ett år av stadens ljusfestival så hade de belyst den mycket snyggt. På begäran la jag in en liten förklaring.. och tack. ;)

  8. Läckra bilder. Kolbilden är riktigt snygg – man verkligen känner värmen som strålas… =)

  9. Kanonbra triss. Första bilden kunde jag knappt slita mig från. Så läckert och jag kan nästan känna den strålande värmen / Nettan

  10. Underbar fototriss, den har du tolkat bra :)

  11. Gillar Grön eld, går förbi rätt ofta, fina bilder alla tre.

    Ha en bra söndag!

    AX

  12. Härliga bilder och kommentarer till dina bilder. Bilden med kolen är så “varm”. Värmen och ljuset strålar ända hit ;=)

  13. Kanonfina bilder! Vad gör du på scen? Sjunger, spoken words? Jag hatar med att prata i telefon ;-)
    Ha en fin söndag!

    • Haha, tack! Nu är det så att jag gör inte speciellt mycket på scen – däremot så står jag på sidan av och fotar. ;) Bilden föreställer sångaren från bandet Machinae Supremacy när de hade releasefest för sitt album “A view from the end of the world” uppe i Luleå. ;)

  14. …mitten fotot e läckert!
    Coolt ljus!

  15. Mycket bra triss! Jag gillar mittbilden bäst! :)

  16. mitt bilden var super fin av ljus.

  17. Den där mittenbilden fastnar även jag för! Så intressant – och med ett speciellt ljus!

  18. Läste förklaringen till sista bilden i kommentarsfältet och då förstod jag. :-) Bra triss och jag gillar den sista bilden mest. Mycket känsla i den!

  19. Är det du som uppträder???
    Sjunger ???
    Och konstverket i Ume borde jag som bor i Nordmaling känna igen.
    Blindstyre skulle jag påstå….
    Härlig triss och variation…

    Tjingeling.

  20. Det var fina varianter på veckans tema. Gillar de glödande kolen mest.

Leave a Reply

