Ekologisk mat, Svenska

Den nya trenden i Sverige som sveper genom butiker och hem är att allting ska vara ekologiskt. Ekologiskt odlat, ekologiskt framtaget, ekologiskt byggt, ihoplimmat  eller ekologiskt framavlat. Vad skillnaderna är mellan “vanlig” mat och ekologisk mat finns det dock frågetecken kring.

Det främsta argumentet, att maten odlas utan gifter, genmanipulerade grödor och i så stor mån som möjligt sköts det mesta lokalt är naturligtvis positivt, det tror jag vi kan vara överens om allihopa… men de andra argumenten man hör då? Ligger det nånting där?

Många hävdar att ekologiskt odlad mat är nyttigare och mer näringsrik än den som är framtaget på det som nu anses vara det vanliga viset. Det låter ju helt sjukt bra! Men stämmer det? Nä, det gör det inte. Generellt sett så finns det ingen näringsskillnad mellan de två olika odlingsmetoderna. Däremot så är det så att de ekologiskt odlade grödorna har ett lägre innehåll av C-vitamin p.g.a att de gödningsmedel som man använder för eko-odling innehåller kväve av en typ som växterna har svårt att ta upp, och därför får de en lägre halt av just C-vitamin. Fan!

Ekologiskt odlade grönsaker är godare än vanliga! Ptja… det kan man förvisso tycka – jag vet att eko-morötterna jag och kärri… tant..uh.. älsklingen (som tvingar mig skriva såna här inlägg varenda söndag) upplevs som godare än de vanliga som vi köper då vi har dåligt med pengar. Men är det någonting jag har lärt mig av mina 29 år här på jorden så är det att det är rent rövdumt att argumentera personlig smak – speciellt på Internet.

Argumentet som säger att man får i sig mindre gift när man äter eko-mat för att de inte använder gifter vid odlingen… stämmer det då? Ja för tusan. Det gör det. Och skam vore väl annat! Så den punkten kan vi bocka av med ett glatt sinne.

Det är bättre för naturen och för miljön! Eller hur? Eller… va? Nä. Tyvärr! Eller, det kanske är bättre för naturen och miljön, men ska man vidga perspektivet litegranna och se till den så kallade “stora bilden”, så är eko-odling inte speciellt hållbart – för oss människor. Det finns helt enkelt inte nog yta för det. Med mer konventionell odling (det känns rubbat att använda ord som “vanlig” och “konventionell” då det gäller en mer onaturlig metod att odla, som används relativt kort tid i jämförelse med eko-odling rent historiskt) så får man ut fler skördar, fler grödor och större grödor mer m2 än vad man får vid en eko-odling. Vissa klimat passar sig dessutom inte för eko-odling av vissa grödor, men där vanlig odling faktiskt kan fungera.

Så… hur ska man se på det hela då? På ett lokalt perspektiv så tror jag personligen att ekologiskt odlad mat är att föredra, men på ett större perspektiv så tror jag att man kan göra så gott det går, och sen lägga ner lite forskningspengar på att försöka ta fram ytterligare alternativ till de vi har idag. Kommer jag fortsätta köpa ekologiskt? Ja, när det finns närodlat, och när det inte är snordyrt. Kommer jag springa benen av mig för att få tag i de varorna? Nej, det tror jag verkligen inte. Delvis för att det är ganska duktigt dyrt ibland, och dels för att jag tror det finns bättre saker man kan göra för att hjälpa både människor och natur. Till att börja med så kan man faktiskt välja varor från en gård i närheten istället för att välja eko-mat från någon bonde i bortre Tjottahejti – det stödjer både bönderna i länet (och gud ska veta att bönder tamejfan behöver all hjälp de kan få), plus att man spar in lite co2-utsläpp i form av en lång transport. Ja, och så känns det troligare att det faktiskt är så färskt man kan få det också.

Nu ska jag stänga ner min browser, gå ut i köket och koka lite thé. Svart rättvisemärkt thé från Indien. Kittlar dödsskönt i kistan.

Ps. Samtliga mina fakta gällande näringsinnehåll i mat kommer från Jordbruksverket, och informationen ang. hållbarheten i eko-odlingar kommer från dn.se. Sådetså. Ds.

One Response to “Ekologisk mat, Svenska”

Leave a Reply

