Quis custodiet ipsos custodes? Svenska

“Lagändringarna innebär i korthet att Försvarets radioanstalt (FRA), vilket regeringen bestämt, ges rätt att bedriva signalspaning på kabelburen trafik, som passerar Sveriges gränser, vilket bland annat innefattar telefon- samt en stor del av Internettrafiken.”  – Wikipedia “FRA” & SVT.se

Ovanstående citat är ett typexempel på vilken enorm makt ord kan ha. Det är sant, samtidigt som det fullständigt lyckas dölja omfattningen av vad signalspaningen har rätt att avlyssna. Avlyssna dessutom, vilket förlegat ord. Det frammanar en bild av en ensammen polis som sitter med hörlurar och manuellt lyssnar på en telefonlinje. Så ser det med största säkerhet inte ut längre. Att signalspaning får bedrivas mot “kabelburen trafik som passerar Sveriges gränser” är, då det gäller internet, ett frikort att lyssna på 99% av trafiken som skickas fram och tillbaka. Internettrafik fungerar inte på samma sätt som tex. en bil eller flygplan – kortaste vägen är inte alltid den snabbaste. Datapaketen går med minsta motståndets lag, och ett mail jag skickar från min stationära dator i vardagsrummet till fruns bärbara i köket kan mycket väl passera en handfull länder innan det landar på köksbordet. Det kan vara klokt att komma ihåg… och minnesbilden av den ensamma polisen med hörlurar? Den är ett minne blott. Automatiserade filtreringsprocesser som reagerar på språk, ord, termer och kombinationer av dessa övervakar på ett självgående vis trafiken som passerar genom deras digitala öron, och skulle nånting väcka uppmärksamhet så sorteras den informationen iväg till en faktisk människa som får gå igenom det. Folk verkar tro att det här är en ny teknologi dessutom, vilket inte stämmer, inte på långa vägar. Googla lite efter Echelonprojektet, och betänk att det startades på 50-talet. Jag tror vi har kommit en bit sedan dess. Vad gör en sån här lag med såna småsaker som källskydd för journalister? Hur ska en journalist kunna garantera en källa att den får vara anonym, då journalisten inte ens kan garantera att ingen lyssnar på varenda telefonsamtal? För mig så är potentialen för skada här otroligt skrämmande, även om vi inte är där ännu.

Folk tycker att jag har en tendens att vara lite teatralisk och överdramatisk då jag talar om just detta ämnet… men jag är ledsen – folk har fel. Visst, jag tror inte att FRA-lagen är nånting som kommer påverka speciellt många negativt. Just nu. Men förändringar i samhället sker oftast gradvis, och det gör det viktigare att upptäcka negativa trender i tid innan det är för sent. Vi som samhälle underskattar drastiskt allvaret i vad som kan ske då skyddet för vår personliga integritet bryts ner och tas bort. Problemet uppstår nämligen inte nu, då det kan vara (enligt vissa) påpassligt att lägga undan rättspraxis och begränsa vissa friheter i syfte att få fast terrorister och brottslingar. Jag skrev nyligen en text om vad som hänt med bin Laden – att han istället för att gripas helt enkelt avrättades. Jag tycker väl att det minsta som kunde gjorts var att fånga fanskapet och ge honom en offentlig rättegång där bevis fick läggas fram. Den synpunkten var tydligen väldigt hemsk, då jag genast fick ganska gott om mails och kommentarer, där de enda genomgående röda trådarna var för det första att jag är en muslimsk terrorist, och två – att Amerikaner banne mig bör lära sig att stava.

Men för att återgå till ämnet, så vill jag använda bin Laden som ett exempel. Istället för att gripa och åtala, så avrättades han. Majoriteten av människorna som skrev till mig tyckte att det var helt okej – han var ju uppenbart skyldig, så det är okej. Men på motfrågan om hur de visste att han var skyldig, och vem som avgör när en individ är så eftertraktad att det är okej att ignorera internationell lag så fick jag väldigt få svar. Visst, han var förmodligen skyldig, och hade med största sannolikhet blivit dömd till döden… så nog kan man väl hoppa över några steg där? Spara lite tid och pengar, göra processen lite mer effektiv. Eller? Försök sätt in dig själv i samma sits, om du var så jagad. Tänk om du faktiskt vore oskyldig… skulle inte du vilja få din chans i en rättegång?

Jaja. Nog med domedagsprat. 1984 är inte en verklighet ännu, och med lite tur så kommer vi inte dit. Folk som jag har mer och mer börjat höras i media, och det är ett bra första steg. Jag och mainstream-media är förvisso inte såta vänner, men det är steg i rätt riktning. Om nu bara också folket som jag, som vill kämpa mot den här utvecklingen bara skulle lyckas lära sig att framstå mindre som paranoida konspirationsteoretiker och mer som vältaliga, professionella individer med lite pondus i samhället så kanske vi skulle kunna komma någon vart också.

“We have just gotten a wake-up call from the Nintendo Generation.
– Cereal killer, Hackers.


One Response to “Quis custodiet ipsos custodes? Svenska”

Leave a Reply

