Vem är din hjälte?, Svenska

Ibland då jag sitter och läser så slås jag av en överväldigande känsla av respekt. Respekt för någon som kan väva ord till att effektivt visa bilder i mitt sinne som garanterat är mer imponerande än vad någon sfx-avdelning i Hollywood kan åstadkomma. Att med ord och fraser kunna måla bilder som kan stå emot tidens tand och vara lika relevant idag som det var för hundra eller femhundra år sedan. Jag (som en treåring) har inga problem med att upprepa en aktivitet flera gånger. Min son gillar att se om Toy story och heja på Woody och Buzz Lightyear – jag gillar att läsa om böcker, och att på ett internt och diskret vis heja på Winston Smith och Bernard Marx så att det ska lösa sig för dem. Alla har vi våra hjältar. Men till skillnad från Toy story så misstänker jag att både 1984 och Brave new world fortfarande kommer vara aktuella och träffsäkra om 50 år (de har ju överlevt ca. 70+ år redan). Det är här min nästan andaktsfulla känsla för respekt infinner sig; hur tusan fungerar den hjärna som på ett effektivt sätt kan med sitt språk både förmedla en känsla och en sådan otäck framförhållning? Var Orwell och Huxley små hobbyorakel som kunde förutspå framtiden, eller var de “bara” oerhört intelligenta och resonerade sig fram till vad som var troligt? Eller… var de som jag, en halvtöntig byfåne som gillar att sitta och fantisera och klura på “tänk om…”-scenarion? Jag brukar försöka undvika att läsa på om författare jag verkligen gillar just för att slippa spräcka min lilla fantasibubbla om hur de var som personer, så jag kan fortsätta att idealisera deras liv och leverne. Bakåtsträvande? Kanske. Men ibland är det roligt att få bo i sitt eget huvud ett tag, och fantisera och bygga egna världar. Precis som en treåring… eller en blivande författare.

Leave a Reply

