Kan vi inte bara komma överens?, Swedish

Jag hade ursprungligen tänkt skriva lite om vad retorik är, vad det används till och liknande saker… men efter en hel hög grundligt underhållande (men bitvis frustrerande) läsning, så har jag beslutat mig för att ändra ämne en aning. Jag ska försöka ta reda på vad det egentligen innebär, och om det kanske krävs lite mer av en god talare än att bara vara beläst inom retorikens värld.

Vill man göra anspråk på att vara lite historisk, så kan man alltid hävda att retorik är den vetenskap som Aristoteles beskrev som ”… konsten att finna det som i varje situation är ämnat att övertyga”. Man kan kalla det talarkonst, vältalighet, eller vältalighetslära om man är lagd åt det hållet. Retoriken som så många andra saker är ett verktyg för att nå ett mål, men över lag så används retoriken som ett vapen i en verbal strid. Det är så som de flesta går tillväga, men… är det verkligen så det ska vara? Måste allting vara en strid där en sida ska vinna och den andra förlora? Jag skulle vilja tro att vi har utvecklats sedan antikens Grekland.

Det finns alternativa varianter på retorik som för mig känns mycket bättre. En retorik där man inte nödvändigtvis behöver använda ord som svärd och sköld i ett argumentens krig. Där man istället för att verbalt boxas använder retoriken för att komma överens! Det ligger (för mig) betydligt närmare till mitt eget språkbruk. Visst, jag förnekar inte att en ordentlig diskussion fylld av passionerade argument och  med vassa ordspjut som flyger genom luften kan vara kopiöst roligt… men är det inte viktigare att nå de man talar inför än vad det är att stå som segrare? Eller rättare sagt, är det inte så en segrare ska vara? Inte ensam på ett tomt slagfält utan att kunna stolt stå med sina tidigare motståndare, sida vid sida för att föra din ståndpunkt ännu längre ut i världen? I mitt hjärtas salar så ekar dessa argument med sanningens toner!

Det är här man skulle kunna börja rada upp en massa vackra grekiska och latinska ord (Vestigia terrent!*) som Exordium och Argumentatio, eller varför inte Intellectio?! De är alla olika delar av grundbegreppen inom retorik, och saker som en god talare bör vara inläst på. Men… blir jag verkligen en god lärare av att  veta att ”Docere” är ett gammalt latinskt ord som innebär ”att undervisa”? Kan jag automatiskt tala passionerat och känslofyllt av att veta att ”Movere” betyder att känslomässigt röra? Nej, jag tror inte det. Jag tror det krävs mer.

Ord. Jag älskar ord, och allt vad man kan göra med dessa underbara små samlingar av krumelurer. Min kärlek för olika ord, avancerade ord, roliga ord, vackra ord små och stora ord är nästan gränslös. Men även jag, mitt ordnörderi till trots, inser att ord bara är så bra som de intryck som de lämnar i dina åhörare. I förra stycket talade jag lite om retorikens grundbegrepp i form av några latinska ord och trots att de är vackra och laddade med känsla, så har de ingen effekt om det bara är jag som vet vad de betyder. För att nå samförstånd mellan talare och åhörare så krävs att man lär sig att anpassa både sin argumentationsteknik och ens ordförråd. Om jag vill få min treåriga son att förstå att han inte får godis så tvivlar jag att ord som ”non saccharo” kommer falla i speciellt god jord, på samma sätt som att jag inte skulle använda meningen ”Nej, inte! Pappa blir arg då!” i ett argument med en docent i lingvistik. Dina ord och dina argument är aldrig bättre än då de förstås av din motståndare.

Så hur lär man sig då att argumentera och att bända orden för att få sin vilja och åsikt igenom? Är man utelämnad till tråkiga lektioner om latinska begrepp i dammiga salar på någon gammal skola? Nej, lyckligtvis inte. Inte enbart. Det kryllar av kurser i retorik, både på universitet och andra institutioner… och vill du ha en formell utbildning så är det en ganska självklar väg att gå. Men om du vill lära dig att tala, eller om ord eller betydelsen av ord… då finns det andra sätt att gå till väga. Men jag tänker bara nämna det sätt som har hjälpt mig att leva och lära. Nyfikenhet. Nyfikenhet, intresse och engagemang. Lyssna, lär, läs. Inte bara saker som är relaterade till ämnet, utan så mycket du bara kan om så många ämnen som möjligt. Hittar du ett ord eller begrepp du inte förstår? Slå upp det! En ordbok är inte dyr, och en google-sökning är ännu billigare. Men glöm inte heller att tänka kritiskt, och att inte bara ta allting för vad det ser ut att vara. Det kanske är någon god talare som försöker manipulera dig.

* ”Språken förskräcker!”

2 Responses to “Kan vi inte bara komma överens?, Swedish”

  1. Ja jisses. Tänk om folk varit lite mer kritiska när de suger i sig från kvällspress och politiker (häh, nu menar jag inte att de är jämförbara varken retoriskt eller på intelligent basis, mer att det här är två typer av information som kräver lite egen analys)!?

    Hittade hit via Liw. Nu ska jag snoka vidare!
    Tjo!

    • Gudbevaremigväl från att jämföra journalister och politiker – det är två helt skiljda spår av dumhet! ;D Välkommen hit, känn dig som hemma. ;)

      // Jocke

Leave a Reply

